De Sijmbeurs

Ik kom veel mensen tegen die zeggen dat ze een slijmbeurs ontsteking hebben. Dit is dan meestal gebaseerd op het feit dat ze veel pijn hebben en dat ze op een lokale plek pijn hebben. Wat is een slijmbeurs nou eigenlijk ? U moet zich voorstellen dat in het lichaam verschillende structuren aanwezig zijn. En al deze structuren moeten tijdens het bewegen over elkaar heen kunnen glijden en schuiven. In het lichaam zit op veel plaatsen vet die net als in een motor ervoor zorgt dat het soepel langs elkaar loopt. Echter op sommige plaatsen komt er tussen structuren meer wrijving voor, en daar zit dan een zogenoemde slijmbeurs. Dit is een zakje met vocht wat tussen de twee structuren in ligt. En wanneer deze structuren ten opzichte van elkaar bewegen rolt dat zakje vocht ertussen door waardoor er minder wrijving ontstaat. Vergelijk het maar met 2 ruwe bakstenen die als je die hard op elkaar drukt bijna niet ten opzichte van elkaar kunt verschuiven. Maar als je er een ballon gevuld met wat water tussen legt wordt die wrijving ineens een stuk minder. Dat is ongeveer de werking van de slijmbeurs. Zoals ik al eerder gezegd heb is een slijmbeurs of in het latijn bursa, vooral aanwezig op plekken waar al veel wrijving voorkomt. Als door overbelasting om wat voor reden ook, de wrijving nog meer toeneemt kan de bursa geïrriteerd raken en spreken we van een bursitis of slijmbeurs ontsteking. De slijmbeurs reageert met extra vocht aan te maken waardoor hij dikker wordt. Door deze zwelling zal de wrijving intern alleen maar toenemen en zal de pijn dus erger worden. In eerste instantie zal rust ervoor moeten zorgen dat de klachten verdwijnen, maar eventueel kunnen ook ontstekingsremmers door de arts voorgeschreven worden en de arts kan er ook voor kiezen om de slijmbeurs te injecteren. Een slijmbeurs kan ook ontstaan agv een infectie. Het is dan aan de arts om de infectie middels medicatie of een injectie te bestrijden. Een bursitis is vaak aanwezig op de knie en elleboog agv het veel erop steunen, zoals bij het leggen van vloerbedekking, waarbij bij het opspannen van de vloerbedekking veel met de knie tegen een apparaat wordt geduwd. In de schouder en in de heup komen ook bursa voor, Het blijkt echter dat bij aanvullend onderzoek middels echografie het maar zelden voorkomt dat deze dan ook daadwerkelijk ontstoken zijn. De reden van de pijnklachten heeft dan een andere oorzaak. Medicatie of een injectie heeft in dit soort gevallen geen of slechts een tijdelijk resultaat. Belangrijk is dan om de werkelijke oorzaak van het probleem op te sporen. Dit kan dan o.a. een verkeerd bewegingspatroon of een uitstralende pijn vanuit de nek of onderrug zijn.