Gewrichtsslijtage

In de medische wereld wordt gewrichtsslijtage ook wel arthrose genoemd. We spreken van arthrose als er verlies optreedt van het gewrichtskraakbeen. Arthrose is de meest voorkomende aandoening van het houdings-en bewegingsapparaat. Het gewrichtskraakbeen zit op het einde van het bot, daar waar de botstukken in het gewricht contact met elkaar maken.

Kraakbeen is een bijzonder weefsel binnen het menselijk lichaam. Het werkt als een spons en is daardoor goed in staat om drukveranderingen die bij belasting optreden op te vangen. Tegelijk zorgen deze drukveranderingen ervoor dat het kraakbeen uitzet en weer krimpt. Door dit mechanisme is het kraakbeen in staat om gewrichtsvocht in het weefsel toe te laten en het er ook weer uit te persen. Hierdoor wordt de circulatie in het kraakbeen verzorgt. Kraakbeen wordt dus gevoed door het gewrichtsvocht, want het kan niet tegen bloed, de sponswerking is dus essentieel voor de in stand houding van het kraakbeen. In de loop der jaren is het kraakbeen aan slijtage onderhevig. Naast leeftijd komt het bij vrouwen twee maal zo vaak voor als bij mannen, (over)gewicht speelt mee en kan de belasting tijdens werk bepalend zijn. Verder komt het bij de ene familie meer voor dan bij de andere. Een knieletsel in de voorgeschiedenis met een kraakbeenletsel of bloeding in het gewricht versnelt eveneens de arthrose. Op röntgen foto’s kunnen wel afwijkingen gezien worden, maar de ernst van de afwijking is niet altijd in lijn met de klachten die mensen hebben. Er wordt daarom meer uitgegaan van de klachten die ervaren worden. Daarom is het maken van een foto meestal niet noodzakelijk. De symptomen van arthrose begint met pijn en stijfheid en op den duur achteruitgang in het dagelijks functioneren. Dit komt dan vaak weer door het verminderd bewegen agv de pijn en stijfheid. Tevens neemt in de loop van de tijd ook de spierkracht af en ontstaat er instabiliteit in het gewricht. Het kraakbeen zelf heeft geen pijnvezels. De pijn ontstaat door prikkeling van het gewrichtskapsel waardoor er een ontstekingsproces optreedt, of wanneer de arthrose in een vergevorderd stadium is, door irritatie van het onderliggende bot. Het kraakbeen is super glad en dat zorgt ervoor dat tijdens bewegen er weinig weerstand is in het gewricht. Wanneer het kraakbeen onregelmatig wordt glijden de gewrichtsvlakken niet meer mooi over elkaar. Hierdoor wordt de weerstand groter maar tegelijk gaat het slijtageproces sneller omdat de gewrichtsoppervlakken als het ware over elkaar heen schuren. Bij ernstige gevallen is er dan een knoeperend geluid te horen. Ondanks intensieve onderzoeken is arthrose nog niet te genezen. De behandeling zal tot die tijd symptomatologisch zijn en kan uit verschillende interventies bestaan. Tegen de pijn kunnen pijnstillers en onstekingsremmers geslikt worden. Verder kan de behandeling bestaan uit leefstijladviezen waarbij belasting en belastbaarheid beter in evenwicht komen. Bewegen met belasting blijft immers noodzakelijk om de kwaliteit van het kraakbeen zo optimaal mogelijk te houden. Verder kan oefentherapie helpen om de spieren rond het gewricht te versterken zodat het gewricht zelf minder klappen krijgt te verduren. Mocht dit allemaal weinig helpen dan kan overwogen worden om door de chirurg een prothese te laten plaatsen.